Na 2025 profiteren van BPM-vrijstelling met deze overgangsregeling

Na 2025 profiteren van BPM-vrijstelling met deze overgangsregeling

Vanaf 1 januari 2025 treden er belangrijke veranderingen op in de bpm-vrijstelling voor nieuwe bedrijfswagens. De overheid heeft besloten om de bpm-vrijstelling voor ondernemers op nieuwe bedrijfswagens met verbrandingsmotoren stop te zetten om de verkoop van emissievrije of zuinige voertuigen te stimuleren.

Maar let op, er is een overgangsregeling voor bedrijfswagens met een datum eerste toelating (DET) van 31 december 2024 of eerder. Dit betekent dat bij bedrijfswagens die onder de oude regeling vallen, nog steeds gebruik kan worden gemaakt van de bpm-vrijstelling, ook na 2025. Indien een bestelauto bij invoer op of na 1 januari 2025 wordt aangemerkt als een nieuw motorrijtuig met een datum eerste toelating van 31 december 2024 of eerder, behoud de ondernemer nog steeds het recht op de bpm-vrijstelling. Belangrijk is wel dat de ondernemer ook voldoet aan alle andere eisen van de ondernemingsvrijstelling.


De Belastingdienst heeft de nieuwe regels en meer informatie over onder andere de volgende vragen op hun website gepubliceerd.
1.    Welk bpm-tarief geldt voor bestelauto’s?
2.    Wanneer geldt de overgangsregeling?
3.    Afschrijving en rest-bpm: hoe werkt dit met de overgangsregeling?
4.    Hoe zit het met de doorschuifregeling?

De officiële berichtgeving van de Belastingdienst kun je hier terugvinden: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/bpm/content/veranderingen-ondernemersregeling-bpm-bestelauto-2025
 

Wilt u weten hoe wij werken?

Ontdek alle stappen van ons bestelproces


Wellicht ook interessant voor u

Oude tijden herleven: een nieuw tijdperk voor de auto-industrie
01-11-2023
Het lijkt erop dat oude tijden herleven met de internationale productie van nieuwe auto's die weer op niveau lijkt te zijn.
Europese automarkt groeit met 4% in de eerste 5 maanden van 2026
06-7-2026
Sterke consumentenvraag, herziene belastingvoordelen en dalende batterijprijzen drijven een brede opmars. Wat betekent dit voor uw inkoopstrategie als professionele retailer?
CoC-punt R156 op "Nee": kunt u het voertuig nog registreren?
21-8-2026
Regelmatig krijgen we vragen over het Certificate of Conformity (CoC) van nieuwe, nog niet geregistreerde voertuigen. Specifiek over punt R156, het Software Update Management System (SUMS).
Euro 5 bestelwagens en milieuzones: wat uw klanten nu moeten weten
15-6-2026
In mei hebben ruim 182.000 bezitters van bestelwagens met een Euro 5-motor een brief ontvangen van de RDW. Vanaf 1 januari 2027 is het niet langer toegestaan met deze bestelwagens de milieuzones binnen te rijden. Een mooi moment om dit met uw klanten te bespreken.
Hiermee geeft u toestemming uw gegevens te gebruiken om u op de hoogte te houden van nieuws en aanbiedingen van Network4Cars